Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 24 sty 2022, 12:28

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 65 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 07 cze 2021, 13:22 
Offline

Dołączył(a): 04 mar 2015, 18:38
Posty: 131
Przeglądając Ujście nie zanotował Pan przypadkiem szczegółów ślubu Andrzeja Frieske i Anny Doroty Rentz z 1817 (wpis 10)? Bo może to ten sam Andrzej i sprawa by się rozjaśniła.
Możliwe, że pierwszym pokoleniem, które urodziło się w Polsce, było pokolenie Andrzeja (1792 wg aktu zgonu).
Frieskowie są od 1801 roku w Ujściu w projekcie poznań, więc na pewno tam byli.
Pozdrawiam, Paulina
Ps. Napisałam długi post i nie chciał mi się wysłać, więc to z forum sięc chyba coś dzieje. Wielka szkoda, że tamten Pan się nie odzywa...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 cze 2021, 23:04 
Offline

Dołączył(a): 12 kwi 2015, 21:34
Posty: 60
Wygląda na to, że Projekt Poznań wprowadził trochę zamieszania w Pani poszukiwaniach. Śluby rzeczywiście miały miejsce w parafii Ujście, ponieważ panny były z tej parafii, natomiast panowie niekoniecznie.
1801 grudzień- Ujście-Neudorf. Christophorus Friske, wdowiec, wieś Cyrkowka parafia Ludomy i Christina Grutzmachrowa, wdowa.
1802 październik-Ujście- Jabłonowo. Michael Friske, kawaler i Catharina Vandrejowna, panna. Oboje z Jabłonowa.
1807 luty- Ujście-Neudof (Nowa Wieś ).Andreas Frieske, kawaler i Anna Dorota Rentz (Krygrowa ), wdowa. Świadkowie: Christophoro Luk et Mathia Kaja Nowa Wieś.
Przed 1800r.
1784 Ujście-Neudorf. Joannes Friske et Christina Chudowna (Chudy), panna. Dzieci w księgach nie ma. Prawdopodobnie mieszkali w miejscowości Lubasz koło Czarnkowa.
1793 Ujście-Neudorf. Adam Friszke de villa Tarnowka, kawaler i Anna Marianna Pepkowna panna ze wsi Neudorf. Świadkowie: Petro Grutzmacher i Josepho Frolich. Dzieci w księgach nie ma.
1803 maj -Ujście. Marianna. Rodzice: Michaelis Fiske i Julianna Mantejowna.
Pozdrawiam i życzę powodzenia.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2021, 11:56 
Offline

Dołączył(a): 29 gru 2021, 08:06
Posty: 6
akhey napisał(a):
Heymann.Poszukuję informacji na temat rodziny Heymann z okolic Smogulca , Chojny, Panigrodza , Słupówka , Słupowiec i Dobieszewa.


Ja natomiast poszukuję informacji o rodzinie Heimann z okolic Chojny/Szamot (koło Szamocina) - jedno od drugiego dzieli kilka kilometrów; może się gdzieś spotkamy w połowie drogi? :)

Pisownia Heymann/Heimann/Hajmann zdaje się być zamienna; być może zależna od preferencji osobistej, być może "uznaniowa" - pleban zapisał tak, a nie inaczej. XIX wiek to nie był jeszcze czas słownikowej poprawności, więc tym bardziej zdaje się, że członkowie jednej rodziny mogli raz być identyfikowani tak, a innym razem - inaczej :)

Ale do rzeczy; w 1866 r w Chojnie Matthias Heimann (33 lat) pojął za żonę Rosalię Hinz (25 lat).
Ta sama, jak sądzę, Rosalia Hinz była matką urodzonego w 1874 r Stephanusa (Stefana) Hajmanna (Heimanna), który 24 lata później, w 1898r. w kościele parafialnym w Margoninie poślubił Paulinę Grams. Mieszkali oni w dzisiejszych Szamotach, i - jeśli się nie mylę - byli moimi pradziadkami.

Szkopuł zaczyna się tutaj: ojcem Stephanusa wg. akt jest...Henricus.

Rosalia Hinz była żoną Matthiasa Heimanna i Henricusa Hajmana. Czy to ten sam człowiek? :)

akhey napisał(a):
Była ona matką Marii-Anny , mojego praprapradziadka Christophorusa-Stephanusa i Mathiasa - Henrikusa. Jej nazwisko pojawia się w dokumentach dosyć często.


?

Co do wątku katolicko/olederskiego - Rosalia i Stephanus mieszkali w dzisiejszych Szamotach, ale wieś powstała w 1740r. jako... Holendry Szamocińskie :)
"Wieś wyróżniała się dużą kulturą rolną. Osadnicy dzięki pracom melioracyjnym i starannej uprawie na słabych glebach uzyskiwali wysoką wydajność. Rozwinęli tu hodowlę owiec i zaopatrywali w wełnę szamocińskie warsztaty tkackie."

Dla mnie to mocna poszlaka za korzeniami Heymannów/Heimannów/Hajmannów, związanych z Chojną i okolicami, gdzieś w pozaniemieckiej strefie. :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 sty 2022, 17:57 
Offline

Dołączył(a): 07 gru 2009, 20:56
Posty: 332
Witaj,chociaż nie wiem jak się do Ciebie zwracać.Nie podpisujesz postów.Paulina Grams była córką Piotra Grams.Jestem w prostej linii potomkiem jej dziadka i jego pierwszej żony.Dlaczego uważasz,że twoi przodkowie to Paulina i Stefan Heimann?

_________________
pozdrawiam
Edyta

poszukuję:
Grams,Maciejewscy,Winkler,Thielmann,Cegielscy,Ciesiółka,Głów,Twardowscy,Kurczewscy,Nowak,Dziadoszek,Brząkała,Tomkowiak,Bejma,Drażdżyńscy,Dyament


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 sty 2022, 18:45 
Offline

Dołączył(a): 07 gru 2009, 20:56
Posty: 332
Kilka słów odnośnie rodziny Heimann. Otóż Wawrzyniec Adamski i Dorota Mendlik to rodzice Apollonii Adamskiej ur. ok. 1848 r. Apollonia to pierwsza żona Piotra Grams, ich córka Paulina Apollonia to żona Stefana Heimann. Natomiast drugą żoną tegoż Piotra była Michalina Heimann, ślub 1884 w Margoninie.Szukam potomków Piotra Grams z obu małżeństw.

_________________
pozdrawiam
Edyta

poszukuję:
Grams,Maciejewscy,Winkler,Thielmann,Cegielscy,Ciesiółka,Głów,Twardowscy,Kurczewscy,Nowak,Dziadoszek,Brząkała,Tomkowiak,Bejma,Drażdżyńscy,Dyament


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2022, 14:44 
Offline

Dołączył(a): 29 gru 2021, 08:06
Posty: 6
Dzień dobry! Użytkownicy wybierają sobie nazwę użytkownika pod jaką tworzą posty, więc problem tytulatury niejako sam się rozwiązuje :)
Stefan i Paulina Apolonia to są moi przodkowie, tutaj nie ma co wyjaśniać :)
Dla mnie kluczowymi kwestiami są te:
1. Zamienność/wymienność pisowni nazwiska Heimann/Heymann, do której jak sądzę dochodziło.
2. Wyjaśnienie kwestii czy Henricus i Matthias Heimannowie, mężowie Rozalii Hinz, byli ta samą osobą.
3. Ewentualne wskazanie Chojny/Smogulca jako miejsca, skąd wywodził się Henricus/Matthias, i znalezienie ogniwa z osobami o których pisał wcześniej dużo a ciekawie użytkownik akhey.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2022, 16:45 
Offline

Dołączył(a): 07 gru 2009, 20:56
Posty: 332
Z regulaminu forum:
10. Podpisujemy posty chociażby imieniem. Nie jesteśmy anonimowi, jeśli ktoś chce ukrywać się tylko za nickiem, to być może trafił na złe forum.

Ta sama, jak sądzę, Rosalia Hinz była matką urodzonego w 1874 r Stephanusa (Stefana) Hajmanna (Heimanna), który 24 lata później, w 1898r. w kościele parafialnym w Margoninie poślubił Paulinę Grams. Mieszkali oni w dzisiejszych Szamotach, i - jeśli się nie mylę - byli moimi pradziadkami.

Zrozumiałam,że kwestia pokrewieństwa nie jest do końca pewna.

_________________
pozdrawiam
Edyta

poszukuję:
Grams,Maciejewscy,Winkler,Thielmann,Cegielscy,Ciesiółka,Głów,Twardowscy,Kurczewscy,Nowak,Dziadoszek,Brząkała,Tomkowiak,Bejma,Drażdżyńscy,Dyament


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 sty 2022, 16:47 
Offline

Dołączył(a): 12 kwi 2015, 21:34
Posty: 60
Skopiowane zdanie " była ona matką Marii-Anny itd. " dotyczyło jednego pokolenia wstecz.
W wątku jest pytanie o Mathiasa- Henricusa, prawdopodobnie syna Christophorusa-Stephanusa mojego praprapradziadka !
Piszę prawdopodobnie, bo jak wiadomo akta parafii Jaktorowo z interesującego nas okresu zaginęły i nie jesteśmy w stanie na 100% stwierdzić czy Mathias i Henricus to ta sama osoba :( .
Jednak analiza dostępnych dokumentów pozwala stwierdzić z bardzo wysokim prawdopodobieństwem, że ten człowiek używał dwóch imion ze wskazaniem na Henrikus.
Mój praprapradziadek Christophorus, Stephanus ożenił się z Rosalią Froelich w Kozielsku w 1810r . Było to jego drugie małżeństwo. Mieszkali przez jakiś czas w Chojnie. Tutaj przyszła na świat w roku 1812 ich pierwsza córka Anna( prawdopodobnie Sulkowska ). Po roku 1813 zniknęli z Chojny. Przenieśli się najprawdopodobniej do Lipiej Góry. Tam rodziły się ich kolejne dzieci; Joanna-1815, Christophorus -1817, Martinus -1818-1819 mój prapradziadek, Augustinus-1823 ?, Rosalia - 1823 ?.
W 1830r pojawili się znowu w Chojnie gdzie urodził się Joannes i w 1832r Julianna w przyszłości żona Piotra Frieske.
W 1833r byli znów prawdopodobnie w Lipiej Górze gdzie urodził się szukany Mathias - Henricus. Jego aktu urodzenia w Chojnie nie ma. Tak jak i Augusty urodzonej ok 1840r.
Ślub w Chojnie 6 listopada 1866r - Mathias Heimann (35)kawaler z Lipiej Góry i Rosalia Hinz panna z Potulina (25). Świadkowie ; Peter Frieske i Martinus Heimann !!!
Rok później 7 września 1867r w Lipiej Górze przychodzi na świat Augustinus, Julius . Po 10 miesiącach od ślubu . Wszystko Ok ! Rodzice to Henricus Hajmann i Rosalia Hinze !
13 kwietna 1869r Lipia Góra - Martha (Bartecka )- rodzice Heinrich Hajmann i Rosalia Hinz,
1871 Lipia Góra - Mathias - rodzice Henricus Hajmann, Rosalia Hinz,
1873 wrzesień Lipia Góra -Stephanus - rodzice Henricus Hajmann, Rosalia Hinz :!:
1876 Lipia Góra- Julianna- rodzice j.w.
Gdzieś w tym okresie Mathias, Henricus umiera.
Rosalia Hinz jako Rosalia Anna Justina Hajman -wdowa(35 lat )bierze ślub w 1878r w Jaktorowie z Martinusem Hajmann kawalerem lat 27 z Marianki parafia Margonin. Jest on synem Christophorusa Heymann z 1817r. i Anny Schmidt.
Dzieci;
1879 Lipia Góra- Rosalia,
1880 Lipia Góra- Anna,
1884 Lipia Góra-Josephus ( mąż Pauliny Tylewicz )- Martinus Hajmann, Rosalia Hinz-zginął w 1915r,
Po roku 1884 Rosalia Hinz umiera, a Martinus Hajmann wdowiec z Lipiej Góry poślubia w 1889r w Jaktorowie pannę z Lipiej Góry Juliannę Sell. Świadkowie to Augustinus Hajmann i Adolphus Hajmann.
Dzieci ;
1890 Lipia Góra - Antonius - zginął w roku 1814 ,
1892 Lipia Góra - Romanuus,
1893 Lipia Góra - Vladislaus,
1896 Lipia Góra - Joannes,
1897 Lipia Góra - Josepha,
1899 Lipia Góra - Gertruda,
1905 Lipia Góra - Marianna.
Na cmentarzu w Jaktorowie są groby rodziny Heymann.
1. Adolf Heymann ( 1859-1930 ) i Marianna Froelich
Adolphus, Augusto to syn Augusta Heymann i Wilhelminy Reinke z Bąkowa, a August to syn mojego praprapradziadka !
2. Stefan Heymann ( 1911-1985) i Maria Osmańska
Stefan to syn Józefa Heimann i Pauliny Tylewicz , a Józef to syn Martinusa Heymann i Rosalii Hinz,
3.Franciszek Heimann ( 1894-1966 ) i Stanisława
Franciszek to syn Adolfa Heymann i Marianny Froelich.
4. Władysław Heymann ( 1893 -1974 ?) i Maria Scharwerk z Chojny
Władysław to syn Martinusa Heimann i Julianny Sell.
W akcie zgonu mojego Martinusa jest napisane, że jego rodzice zmarli w Chojnie, ale ich akt zgonu tutaj nie ma. Myślę, że zmarli w Lipiej Górze i zostali pochowani na cmentarzu w Jaktorowie. Jest też dopisek, że Christophorus był dierżawcą kościelnej ziemi. Pytanie, ziemi jakiego kościoła - katolickiego w Jaktorowie czy ewangelickiego w Lipiej Górze? Byli katolikami czyli w Jaktorowie , ale mieszkali w Lipiej Górze czyli ??? :D
Nazwisko Heymann było pisane różnie: Heyman, Heiman, Heimann, Haymay, Hyman, Heijmann i jak wiadomo rodzinie- za komuny- HAJMAN !!!.. Nie znalazłem pokrewieństwa z nazwiskami Heyn i Heym.
Wszystkie drogi z Lipiej Góry i Jaktorowa prowadzą do mojego Christophorusa-Stephanusa, a od niego do Joannesa Heyman z Czerlina.
A skąd przybyli Joannes Heyman z Czerlina, Petrus Heiman z Chojny czy Daniel Heyman z Jeziorek tego jeszcze nie wiem !
Ślady prowadzą do Ostrowca koło Wałcza i okolic Tuczna i Mirosławca. Są pewne powiązania z rodzinami Wedel i Blankenburg. Wątek holenderski cały czas aktualny :) .
Może ktoś pomoże !?
Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 sty 2022, 18:13 
Offline

Dołączył(a): 12 kwi 2015, 21:34
Posty: 60
Matthias Henricus Heymann zmarł pomiędzy 1876 a 1878. Cywilny akt zgonu z USC Szamocin powinien rozwiązać problem :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 sty 2022, 08:50 
Offline

Dołączył(a): 29 gru 2021, 08:06
Posty: 6
Chylę czoła przed ogromem pracy, włożonym w ustalenie tych wszystkich wzajemnych powiązań! :)
Wygląda więc na to, że Christophorus Stephanus był naszym (ostatnim) wspólnym przodkiem :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 sty 2022, 08:53 
Offline

Dołączył(a): 29 gru 2021, 08:06
Posty: 6
akhey napisał(a):
Marianna Wentzka ( Wentzkowna- może Wentzlowna ? ) była drugą żoną Jana Heyman z Czerlina.


W pierwszym odruchu patrząc na to nazwisko zdaje się, że może doszło tu do jakiegoś przegłosu, i nazwisko Marianny mogło bardziej brzmieć "Łencka".


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 sty 2022, 21:29 
Offline

Dołączył(a): 12 kwi 2015, 21:34
Posty: 60
Jeszcze tylko brakuje imienia Izabela i już mamy powiązanie z "Lalką" Bolesława Prusa :D . Wszystko jest możliwe. Szukajcie a znajdziecie :D . Życzę cierpliwości i sukcesów w poszukiwaniach genealogicznych.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 sty 2022, 11:19 
Offline

Dołączył(a): 29 gru 2021, 08:06
Posty: 6
Oj tak, genealogia to szkoła cierpliwości :) Zastanawiając się jeszcze nad historią Heymannów/Heimannów, przyszły mi do głowy pytania o lata życia Jana z Czerlina i Stephanusa Christopherusa, jego syna. Podejrzenie, że Jan żył ok. 55 lat - skąd się ono wzięło? I czy dla jego wspomnianego syna zachowały się daty jego życia?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 sty 2022, 21:47 
Offline

Dołączył(a): 12 kwi 2015, 21:34
Posty: 60
Joannes Heymann zmarł w Czerlinie, parafia Czeszewo pow. Wągrowiec, w listopadzie 1777r. W jego akcie zgonu jest napisane, że miał około 55lat.
Christophorus Stephanus urodził się w Czerlinie w grudniu 1774r. W 1804r w Chojnie odbył się jego pierwszy ślub z Marjanną Winkowa. W akcie jest tylko jedno imię Stephanus, a nazwisko Haymay albo Haijmaij. W 1809r w Chojnie Marianna zmarła. Miała 23 lata. Mieli chyba tylko jedno dziecko, które krótko po porodzie zmarło.
W maju 1810r w Kozielsku( Grzymułtowice ) odbył się drugi ślub naszego przodka z Rosalią Frohlich. W księdze jest on zapisany jako Christophorus Heimann. Świadkami na ślubie był ojciec panny młodej Michael Frohlich i rodzony brat pana młodego Mathias Heimann.
Christophorus Stephanus pojawia się w dokumentach raz jako Christophorus , a innym razem jako Stephanus. Zawsze z jednym imieniem. Do tego dochodzi jeszcze różna pisownia nazwiska. To wszystko powodowało, że przez długi czas byłem przekonany, że mam do czynienia z dwoma różnymi osobami. Dopiero akt urodzenia wszystko wyjaśnił :).
W 1840r urodziła się Augusta ich prawdopodobnie ostatnie dziecko. Christophorus Stephanus miał wtedy 66 lat. Ile lat jeszcze żył ?
Kościelne akta zaginęły, a cywilne Prusacy wprowadzili dopiero w 1874 :(
Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 sty 2022, 12:38 
Offline

Dołączył(a): 29 gru 2021, 08:06
Posty: 6
Dziękuję i jeszcze raz chylę czoła!

Pozdrawiam! :)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 65 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: gerrard i 53 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL