Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 24 sty 2022, 11:19

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 06 sty 2022, 16:47 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 244
Dzień dobry

Poszukuję aktów chrztu/urodzenia:

- Macieja Przybilewicza
- Salomei Przywart

Wiem tylko, że zawarli ślub 18.10.1756 w parafii Dolsk. Z tego powodu szacuję, że mogli urodzić się około roku 1738. Prawdopodobnie Maciej zmarł 13.06.1802 w Dolsku w wieku 78 lat.
Będę wdzięczny za wszelkie informacje.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 sty 2022, 17:05 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 263
GrzegorzP napisał(a):
Dzień dobry

Poszukuję aktów chrztu/urodzenia:

- Macieja Przybilewicza
- Salomei Przywart

Wiem tylko, że zawarli ślub 18.10.1756 w parafii Dolsk. Z tego powodu szacuję, że mogli urodzić się około roku 1738. Prawdopodobnie Maciej zmarł 13.06.1802 w Dolsku w wieku 78 lat.
Będę wdzięczny za wszelkie informacje.


Dzień dobry.
Maciej Przybyłowicz (jego syn Wawrzyniec występował już jako Przybylski) był moim przodkiem ale pochodzę z innej jego żony (Barbary). Jest zapis dotyczący zgonu jego syna Wawrzyńca (Lądek, 1830):

https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/ska ... 213b990a44

Było dla mnie zaskoczeniem, że i w Dolsku rodzina ta nosiła miano przybyszów. Nie znalazłem zapisu dotyczącego urodzenia Macieja.
Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

_________________
@margallus
Poszukiwani:
Roch Chudzyński (Chudziński) - Elżbieta Pruska
Casimirus Kotecki - Marianna
Antoni Mokrzycki - Teresa (Pstrokońska ?)
Józef Piotrowski - Magdalena (XVIII/XIX w.)
Bartłomiej Piotrowski - Marianna Chudzyńska (ślub).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 sty 2022, 20:26 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 244
Dziękuję Leszku za odzew.
Czy to aby na pewno tenże Maciej Przybyłowicz jest Twoim przodkiem?
Mam co do tego duże wątpliwości, ponieważ wskazany przez Ciebie Wawrzyniec jednak nazywał się Przybylski. W parafii Dolsk w tym czasie występowało zarówno nazwisko Przybyłowicz jak i Przybylski i wiele wskazuje, że nie były to nazwiska tożsame. Dowiaduję się od Ciebie, że Maciej Przybyłowicz był dwukrotnie żonaty. Oczywiście niczego nie wykluczam, ale mam kilka pytań:

- Salomea Przywart była pierwszą, czy drugą żoną Macieja?
- kiedy i gdzie zawarł ślub z Barbarą i jakie było jej nazwisko panieńskie?
- masz datę urodzenia Wawrzyńca?
- jakie argumenty świadczą o tym, że rodzicami Wawrzyńca Przybylskiego z Lądka byli Maciej Przybyłowicz z Dolska i Barbara?

Nadmieniam, że z tego co dotychczas udało mi się ustalić wynika, że z Macieja i Salomei w roku 1772 urodził się Wojciech Przybyłowicz.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 sty 2022, 22:00 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 263
GrzegorzP napisał(a):
Dziękuję Leszku za odzew.
Czy to aby na pewno tenże Maciej Przybyłowicz jest Twoim przodkiem?
Mam co do tego duże wątpliwości, ponieważ wskazany przez Ciebie Wawrzyniec jednak nazywał się Przybylski. W parafii Dolsk w tym czasie występowało zarówno nazwisko Przybyłowicz jak i Przybylski i wiele wskazuje, że nie były to nazwiska tożsame. Dowiaduję się od Ciebie, że Maciej Przybyłowicz był dwukrotnie żonaty. Oczywiście niczego nie wykluczam, ale mam kilka pytań:

- Salomea Przywart była pierwszą, czy drugą żoną Macieja?
- kiedy i gdzie zawarł ślub z Barbarą i jakie było jej nazwisko panieńskie?
- masz datę urodzenia Wawrzyńca?
- jakie argumenty świadczą o tym, że rodzicami Wawrzyńca Przybylskiego z Lądka byli Maciej Przybyłowicz z Dolska i Barbara?

Nadmieniam, że z tego co dotychczas udało mi się ustalić wynika, że z Macieja i Salomei w roku 1772 urodził się Wojciech Przybyłowicz.



Panie Grzegorzu. Bardzo dziękuję za wysunięte zastrzeżenia, które zapewne są całkowicie zasadne. Chciałbym jednak i ja tu wysunąć pewne argumenty.

Mathias Przybyłowicz umiera w Dolsku w roku 1802. Wiek jaki mu zapisano to 78 lat co przekłada się na rok urodzenia 1724. Z tego wynika, iż ślub z Salomeą bierze w wieku 32 lat. Mój Wawrzyniec (syn Macieja) w chwili śmierci ma wiek określony na lat 90 czyli urodzony został około 1740 roku.

Biorąc pod uwagę, że wszystko jest moim zdaniem "około" poza tym co istnieje w dokumentach, którymi dysponujemy to:
- Maciej Przybyłowicz rodzi się około roku 1724 r. i ma całkiem sporo czasu by ożenić się, spłodzić Wawrzyńca, owdowieć a w wieku 32 lat ponownie się ożenić (z Salomeą). Moim zdaniem nie ma co do tego wątpliwości;
- nie znalazł pan zapisu dotyczącego urodzenia Macieja a wyklucza Pan możliwość, że mógł urodzić się poza parafią Dolsk, wcześniej mieć inną żonę i dziecko gdzie indziej. W zapisie dotyczącym jego ślubu z Salomeą można tylko wywnioskować, iż Salomea była panną po formie zapisu nazwiska. Natomiast co do stanu cywilnego Macieja nie ma informacji;
- nazwiska w wieku XVIII a nawet XIX stabilne nie były. Jeszcze współcześnie pewne nazwiska są zapisywane na różne sposoby. Np. nazwisko "Zimny" może być zapisane dla kobiety jako "Zimny" lub "Zimna" (ta forma już zanika). Ze współczesnej perspektywy nie ma to znaczenia ale za jakieś 300 lat może mieć. 200-250 lat temu ktoś kto nazywał się w Dolsku Przybyłowicz w Lądku mógł być zapisywany jako Przybylski. Wawrzyniec z całą pewnością dokumentu tożsamości nie posiadał, najprawdopodobniej był analfabetą. Dodam tylko, iż Maciej biorąc ślub z Salomeą jest zapisany jako Przybilewicz. Wyklucza Pan zniekształcenie nazwiska z Przybyłowicz na Przybylski w obrębie dwóch parafii znajdujących się w dwóch różnych państwach a w obrębie jednej nie jest dla pana problemem Przybilewicz i Przybyłowicz ? Dlaczego ? Gdzie tu konsekwencja ? W Dolsku w 1631 roku ślub bierze Stanisław Przybysławski - czy jednoznacznie może go Pan wykluczyć jako przodka Macieja ?
- nie wiem jakie było nazwisko panieńskie Barbary. Nie wiem nawet czy nosiła w ogóle nazwisko. Nie wiem czy Pan zauważył, że nie wszyscy wówczas nazwiska posiadali. Nie dotarłem jeszcze do zapisu ślubu Macieja z Barbarą i nie wiem oczywiście czy go znajdę.

Panie Grzegorzu, słusznie mi Pan wytknął pewne niespójności w moim wywodzie. Niech będzie tak jak Pan chce - cofam więc, że Maciej z Dolska jest i Pana, i mój. I życzę Panu konsekwencji we własnych wywodach !
Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

_________________
@margallus
Poszukiwani:
Roch Chudzyński (Chudziński) - Elżbieta Pruska
Casimirus Kotecki - Marianna
Antoni Mokrzycki - Teresa (Pstrokońska ?)
Józef Piotrowski - Magdalena (XVIII/XIX w.)
Bartłomiej Piotrowski - Marianna Chudzyńska (ślub).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 sty 2022, 12:44 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 244
Panie Leszku, ja przecież napisałem, że niczego nie wykluczam. Nie oczekuję też aby się Pan z czegokolwiek wycofywał. Wręcz przeciwnie, jestem otwarty na wszelkie argumenty. Podzieliłem się jedynie swoimi wątpliwościami. Wynikają one z tego, że w tym czasie w parafii Dolsk występowało nazwisko Przybylski oraz Przybyłowicz i raczej nie były one tożsame. Mam też świadomość ówczesnej dowolności w traktowaniu nazwiska i co za tym idzie różnej jego pisowni. Mam również na uwadze, że sporządzający akt zapisywał tak jak umiał to co usłyszał. Aspekt fonetyczny mógł mieć tutaj duże znaczenie. Łatwiej było więc pomylić Przybilewicza z Przybyłowiczem niż z Przybylskim. Pewności w tym względzie jednak mieć nie mogę i wcale się przy tym nie upieram. Niewątpliwie oboczności w pisowni tego samego nazwiska rodzą pewne problemy i m.in. z tego powodu staram się zachowywać daleko idącą ostrożność w swoich poszukiwaniach genealogicznych i przypisywaniu przodków.

Jak najbardziej biorę pod uwagę możliwość urodzenia oraz małżeństwa Macieja w parafii innej niż Dolsk.

Z posiadanych przez nas dokumentów wynika, że:
1/ rok 1756 - w parafii Dolsk ślub zawarli Maciej Przybilewicz i Salomea Przywarciątkówna
2/ rok 1772 - w Dolsku urodził się Wojciech Przybyłowicz s. Macieja i Salomei
3/ rok 1802 - w Dolsku zmarł Maciej Przybyłowicz w wieku lat 78 (zapis jest lakoniczny, bez jednoznacznej identyfikacji, że to "mój" Maciej)
4/ rok 1830 - w Ratyniu (parafia Lądek) zmarł Wawrzyniec Przybylski (urodzony w Dolsku), lat 90, s. Macieja i Barbary
Dodaję, że Maciej Przybyłowicz występuje jako chrzestny Antoniego Bażanta? 6.6.1755 (Dolsk).

Chronologicznie rzecz biorąc można wywodzić, że Maciej wcześniej ożenił się z Barbarą i miał z nią syna Wawrzyńca. Mógł został wdowcem i w roku 1756 ożenić się z Salomeą. Zgadzam się, że jest to możliwe i absolutnie tego nie wykluczam. Niemniej jednak w świetle posiadanych dokumentów nie do końca jestem o tym przekonany. W mojej ocenie te materiały są zbyt skąpe i nie pozwalają na jednoznaczną identyfikację tych osób. Trzeba by przejrzeć księgi parafii Dolsk około roku 1740, bo być może jest w nich akt małżeństwa Macieja Przybylskiego z Barbarą i akt urodzenia Wawrzyńca Przybylskiego. Mogłoby to mieć kluczowe znaczenie w rozwianiu wątpliwości.
Czy ma Pan może informacje, że w księgach parafii Dolsk nie ma takich aktów?

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 sty 2022, 13:28 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 263
GrzegorzP napisał(a):
Panie Leszku, ja przecież napisałem, że niczego nie wykluczam. Nie oczekuję też aby się Pan z czegokolwiek wycofywał. Wręcz przeciwnie, jestem otwarty na wszelkie argumenty. Podzieliłem się jedynie swoimi wątpliwościami. Wynikają one z tego, że w tym czasie w parafii Dolsk występowało nazwisko Przybylski oraz Przybyłowicz i raczej nie były one tożsame. Mam też świadomość ówczesnej dowolności w traktowaniu nazwiska i co za tym idzie różnej jego pisowni. Mam również na uwadze, że sporządzający akt zapisywał tak jak umiał to co usłyszał. Aspekt fonetyczny mógł mieć tutaj duże znaczenie. Łatwiej było więc pomylić Przybilewicza z Przybyłowiczem niż z Przybylskim. Pewności w tym względzie jednak mieć nie mogę i wcale się przy tym nie upieram. Niewątpliwie oboczności w pisowni tego samego nazwiska rodzą pewne problemy i m.in. z tego powodu staram się zachowywać daleko idącą ostrożność w swoich poszukiwaniach genealogicznych i przypisywaniu przodków.

Jak najbardziej biorę pod uwagę możliwość urodzenia oraz małżeństwa Macieja w parafii innej niż Dolsk.

Z posiadanych przez nas dokumentów wynika, że:
1/ rok 1756 - w parafii Dolsk ślub zawarli Maciej Przybilewicz i Salomea Przywarciątkówna
2/ rok 1772 - w Dolsku urodził się Wojciech Przybyłowicz s. Macieja i Salomei
3/ rok 1802 - w Dolsku zmarł Maciej Przybyłowicz w wieku lat 78 (zapis jest lakoniczny, bez jednoznacznej identyfikacji, że to "mój" Maciej)
4/ rok 1830 - w Ratyniu (parafia Lądek) zmarł Wawrzyniec Przybylski (urodzony w Dolsku), lat 90, s. Macieja i Barbary
Dodaję, że Maciej Przybyłowicz występuje jako chrzestny Antoniego Bażanta? 6.6.1755 (Dolsk).

Chronologicznie rzecz biorąc można wywodzić, że Maciej wcześniej ożenił się z Barbarą i miał z nią syna Wawrzyńca. Mógł został wdowcem i w roku 1756 ożenić się z Salomeą. Zgadzam się, że jest to możliwe i absolutnie tego nie wykluczam. Niemniej jednak w świetle posiadanych dokumentów nie do końca jestem o tym przekonany. W mojej ocenie te materiały są zbyt skąpe i nie pozwalają na jednoznaczną identyfikację tych osób. Trzeba by przejrzeć księgi parafii Dolsk około roku 1740, bo być może jest w nich akt małżeństwa Macieja Przybylskiego z Barbarą i akt urodzenia Wawrzyńca Przybylskiego. Mogłoby to mieć kluczowe znaczenie w rozwianiu wątpliwości.
Czy ma Pan może informacje, że w księgach parafii Dolsk nie ma takich aktów?


Dzień dobry.
Przejrzałem kiedyś metryki z Dolska. Problem z "moimi" Maciejem i Barbarą jest taki, że roczniki dotyczące zgonów w tej parafii na parę lat przed ślubem Macieja (z Salomeą) nie zachowały się. Nie więc możliwości stwierdzenia czy Barbara tam zmarła czy też nie.
Wawrzyniec umiera w wieku około 90 lat. W zapisie jego zgonu pojawia się Dolsk i byłem tym mocno zaskoczony. Zapewne większość mieszkańców tej parafii o tym mieście nie słyszała (przyznaję, że ja również). Jest więc związek z tym miejscem u moich Przybylskich bo trudno sobie taką lokalizację po prostu wymyślić (w cywilnych metrykach z tej parafii występują mieszkańcy pochodzący ze znacznie odleglejszych miejsc co zawsze dość dokładnie odnotowywano). Dodam, iż ksiądz wcale tego Dolska nie musiał wpisywać (w poszczególnych parafiach występują całe roczniki zgonów bez miejsc urodzenia a w przypadku kobiet czasem bez nazwiska panieńskiego). Nikt w przypadku chłopa by tego nie sprawdzał, nie było jak i po co. Ja wcale nie uważam, iż Wawrzyniec w Dolsku się urodził (bo nie ma takiego zapisu w Dolsku), w rodzinie był zapewne przekaz, iż z Dolska pochodził.
W Lądku i okolicy Przybylski jest nazwiskiem popularnym - na Przybyłowiczów nie natrafiłem. Mam pewną analogię (o której zresztą pisałem na forum) - mój przodek w Pępowie na początku wieku XIX nosił nazwisko Ratuszak/Ratuszewski a po przeprowadzce do Grodzca zapisywany był jako Radoszewski. Jego nazwisko upodobniono do nazwiska występującego w tej okolicy. To są pewne prawidłowości wynikające z lokalnych form kształtowania się nazwisk i lokalnej gwary, których ludzie niepiśmienni nie byli nawet świadomi.
Twierdzi Pan, że w Dolsku nazwiska Przybyłowicz i Przybylski występowały równolegle. Obstawiam w ciemno, że dotyczyło to wieku XIX. Mam rację ?
Moim zdaniem Maciej nie urodził się w Dolsku, nie ma na to potwierdzenia. On pewnie się tam przeprowadził i być może poprzez to zyskał nazwisko. Trudno ocenić jak daleka była ta przeprowadzka, być może z sąsiedniej parafii.
Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

_________________
@margallus
Poszukiwani:
Roch Chudzyński (Chudziński) - Elżbieta Pruska
Casimirus Kotecki - Marianna
Antoni Mokrzycki - Teresa (Pstrokońska ?)
Józef Piotrowski - Magdalena (XVIII/XIX w.)
Bartłomiej Piotrowski - Marianna Chudzyńska (ślub).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 sty 2022, 14:41 
Offline

Dołączył(a): 31 sty 2017, 19:59
Posty: 244
Oba te nazwiska występowały również w wieku osiemnastym, choć dużo częściej Przybylski. Swego czasu znalazłem w tej parafii akt chrztu Józefa Przybyłowicza z marca 1751 w Dolsku s. Walentego i Reginy oraz Macieja Przybyłowicza (brat Wojciecha) s. Macieja i Salomei w 1774 w Dolsku. Był też wpis Macieja Przybyłowicza jako chrzestnego w roku 1755, o którym wspomniałem wcześniej. Jednocześnie, występowało tam nazwisko Przybylski. Dlatego zakładam, że to były odrębne rodziny. Wiem natomiast, że w latach 1738-1740 nie odnotowano w parafii Dolsk małżeństwa Macieja Przybylskiego z Barbarą. Mogli wziąć ślub w innych latach lub w innej parafii. W parafii Dolsk w XVIII wieku sporo było urodzin Maciejów bez nazwiska. Niewykluczone więc, że "mój" i również Pański Maciej urodził się w parafii Dolsk, ale bez nazwiska i dopiero później zostało mu przypisane. Dam znać jak dowiem się czegoś więcej.

_________________
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 42 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL