Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 14 lis 2019, 07:28

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 maja 2019, 18:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2017, 22:12
Posty: 10
Witajcie,

czy ktoś się orientuje jak mogę namierzyć konkretny adres, konkretne miejsce po poniższym wpisie w akcie urodzenia?

Górczyn 67

Obrazek

Pełny skan:

https://szukajwarchiwach.pl/53/1929/0/1 ... rbmqjf5now

edit: udało mi się jeszcze znaleźć taki dokument - Lp 1. Andrzej był bratem Marianny, także na pewno chodzi o ten sam adres.

Obrazek

_________________
Lubiechowo - Kurkiewicz
Bielewo - Cichocki


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 maja 2019, 18:29 
Offline

Dołączył(a): 18 lut 2016, 23:12
Posty: 167
Górczyn był wtedy wioską średniej wielkości i miał typową numerację wiejską. Andrzej Smolarek przybył w 1901 ?ze Świnoujścia. Od 1 VII 1901 mieszkał u Nowickiego na Lazarusstr. 45 ( to była obecna Głogowska od rynku łazarskiego w stronę Głogowa.)Jaki to teraz numer i czy to był numer z dawnej wsi Górczyn ?????
Pozdrawiam
Janusz
PS Trzeba szukać w księgach adresowych Poznania , których jest dużo w WBC.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 maja 2019, 19:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2017, 22:12
Posty: 10
Dziękuję za rozszyfrowanie tekstu - ciekawi mnie kwestia przybycia ze Świnoujścia, ponieważ Andrzej urodził się 24.11.1880 właśnie w Górczynie (zakładam że tak jak Marianna pod numerem 67).

Udało mi się znaleźć informację o numeracji (KMP 2002/1 Górczyn):

Cytuj:
Nie brakowało na Górczynie lokali restauracyjnych, zwanych też czasem destylarniami. Jeden z bardziej znanych prowadził Robert Hoffmann przy ul. Łazarskiej 41 (obecnie ul. Głogowska 153), nieopodal narożnika z ul. Górki.


Cytuj:
Jeszcze w 1902 roku na parcelach numer 42 i 50 stały małe domki, pierwszy był własnością pracownika kolejowego Nejderka, drugi - murarza Swiderskiego. Mieszkały w nich tylko po trzy rodziny. Budowa nowych kamienic, wyróżniających się do dziś gabarytami, wprowadziła w pejzaż Górczyna nowy element. Jak się jednak wydaje, ten typ architektury nie upowszechnił się, bowiem, poza nielicznymi wyjątkami, górczyńskie domy wielorodzinne, zlokalizowane głównie przy ul. Łazarskiej, ze sklepami w parterze, miały tylko jedno (nr 40, obecnie 158, gdzie restaurację prowadził Kazimierz Przybyszewski) lub dwa piętra (kamienica Antoniego Mańczaka z początku XX wieku przy narożniku ulic Łazarskiej i Bosej, dawniej nr 49, rozebrana w ostatnim czasie; ryc. 23). Podobnie skromny wygląd miała kamienica nr 51 (obecnie 163), w której co najmniej od 1914 roku do końca lat międzywojennych prowadziła restaurację rodzina Muthów.


Czyli można założyć że Łazarska 45 to dzisiejszy róg Głogowskiej i Knapowskiego, lub kawałek dalej w stronę wyższych numerów ul. Głogowskiej (wg tego numeru KMP dzisiejsza Głogowska 170 to dawna Łazarska 50.

Wracając do numeracji samego Górczyna, zastanawia mnie tylko, dlaczego w akcie urodzenia był wpisany Górczyn, zamiast ulicy - w 1898 istniał już podział:

Obrazek

PS Panie Januszu - czy mógłbym przy okazji poprosić o spojrzenie na akt urodzenia Andrzeja Smolarka? Czy są tam zawarte jakieś istotne/ciekawe informacje dotyczące jego osoby lub rodziców? Niestety nie jestem dobry w rozczytywaniu pisma staroniemieckiego.

https://szukajwarchiwach.pl/53/1929/0/1 ... 1v3gZ0qWuQ

_________________
Lubiechowo - Kurkiewicz
Bielewo - Cichocki


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 maja 2019, 20:50 
Offline

Dołączył(a): 10 mar 2009, 13:09
Posty: 370
buddha napisał(a):

Wracając do numeracji samego Górczyna, zastanawia mnie tylko, dlaczego w akcie urodzenia był wpisany Górczyn, zamiast ulicy - w 1898 istniał już podział:


Witam.
Podział na ulice jest 1898 roku natomiast akt urodzenia Marianny jest z 1878 roku kiedy na Górczynie
dominowała zabudowa i numeracja wiejska, która obowiązywała do momentu włączenia w
granice administracyjne Poznania w 1900 roku. Nie wydaje mi się że urzędnik USC popełnił błąd.
Pozdrawiam
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 maja 2019, 21:40 
Offline

Dołączył(a): 18 lut 2016, 23:12
Posty: 167
Akt urodzenia
Andrzej ur. 24 XI 1880 w Górczynie w mieszkaniu rodziców.
ojciec Wojciech - robotnik, matka Franciszka z Mullerów oboje katolicy
Pozdrawiam
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 maja 2019, 21:56 
Offline

Dołączył(a): 18 lut 2016, 23:12
Posty: 167
Oglądałem na Mapsterze plan Poznania z 1907 i Lazarusstr. 45 wychodzi mniej więcej tam gdzie teraz Głogowska 157.
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 cze 2019, 07:01 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1427
Lokalizacja: Poznań
Plan Górczyna z roku 1907:

Obrazek

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Kiedy człowiek osiąga dorosłość? Kiedy wie, że ma rację, ale daje sobie spokój z udowadnianiem na siłę ludziom, że są w błędzie.
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 cze 2019, 11:05 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2017, 22:12
Posty: 10
Pawle, dziękuję za mapę. Już wiem gdzie mniej więcej lokować Łazarską 45. Co do numeracji samego Górczyna chyba będzie niemożliwe odtworzenie numeracji sprzed włączenia w granice Poznania. W KMP 98/3 o Łazarzu znalazłem taką informację:

Cytuj:
Na Górczynie najważniejsze ulice powstały na planie wiejskiego układu dróg. Jeśli wziąć pod uwagę liczby zamieszkałych parcel jako kryterium stopnia zurbanizowania tego terenu, to za największe ulice należy uznać: Gorczyńską (44 parcele), Bossego (26), Hellmanna (25) i Lessinga (21). Zabudowa mieszkaniowa nosi tu piętno chaotycznej, bezplanowej zabudowy z okresu sprzed wielkiej inkorporacji (1900 r.). Najludniejszą ulicą Górczyna była Gorczyńska, prostopadła do ul. Łazarskiej. W 1905 roku spisano tu 162 gospodarstwa domowe i 863 mieszkańców. Wskaźnik zagęszczenia parcel był na tym terenie niski; na jedną parcelę przypadało przeciętnie mniej niż cztery gospodarstwa domowe. Pięć lat później spisano na Gorczyńskiej 931 mieszkańców. Przyrost ludności w latach 1905-10 był tu zatem umiarkowany.

_________________
Lubiechowo - Kurkiewicz
Bielewo - Cichocki


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 cze 2019, 16:12 
Offline

Dołączył(a): 18 lut 2016, 23:12
Posty: 167
Obejrzałem odwrotną stronę kartoteki meldunkowej Andrzeja Smolarka i okazało się , że bardzo często przeprowadzali się. Więc raczej nie mieszkali w domu rodzinnym. Z tego co pobieżnie odczytałem , to Andrzej wrócił z wojska ze Świnoujścia. Z powodu, że Górczyn włączono do Poznania dopiero w 1900 roku , po powrocie z wojska był wpisany jako nowy mieszkaniec.
Pozdrawiam
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2019, 11:01 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2017, 22:12
Posty: 10
janusz59 napisał(a):
Obejrzałem odwrotną stronę kartoteki meldunkowej Andrzeja Smolarka i okazało się , że bardzo często przeprowadzali się. Więc raczej nie mieszkali w domu rodzinnym. Z tego co pobieżnie odczytałem , to Andrzej wrócił z wojska ze Świnoujścia. Z powodu, że Górczyn włączono do Poznania dopiero w 1900 roku , po powrocie z wojska był wpisany jako nowy mieszkaniec.
Pozdrawiam
Janusz


Bardzo dziękuję za dodatkowe informacje!

_________________
Lubiechowo - Kurkiewicz
Bielewo - Cichocki


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2019, 18:49 
Offline

Dołączył(a): 10 mar 2009, 13:09
Posty: 370
buddha napisał(a):
Co do numeracji samego Górczyna chyba będzie niemożliwe odtworzenie numeracji sprzed włączenia w granice Poznania.


Witam.
Może warto przejrzeć tę jednostkę https://szukajwarchiwach.pl/53/475/0/10 ... bJednostka , szkoda tylko że dostępna tylko w AP. Może a nóż widelec dokonano w 1898 adnotacji o zmianie przynależności i
numeracji nieruchomości Górczyn 67. W przypadku gdy nieruchomość była wielorodzinna może uda się ustalić jej właściciela , a potem
po nazwisku np. w księdze adresowej Poznania z 1901 roku namierzyć nowy adres budynku. Nazwa ulicy i numer uległy zmianie, właściciel
wydaje mi się przez 3 lata mógł być ten sam.
Pozdrawiam
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2019, 19:32 
Offline

Dołączył(a): 10 mar 2009, 13:09
Posty: 370
Teraz zauważyłem - Księga adresowa Poznań 1901: Smolarek F. zd. Muller wdowa Bosa 6.
Może to jest była lokalizacja Górczyn 67.
Pozdrawiam
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 cze 2019, 16:27 
Offline

Dołączył(a): 18 lut 2016, 23:12
Posty: 167
Ponieważ B jest bardzo podobne do L (w Kurrentschrifcie), nie byłem pewny wpisu pierwszego adresu, na który przybył Andrzej Smolarek wracając z wojska ze Świnoujścia. Teraz podparty odczytem Grzegorza z księgi adresowej odczytuję : "Bossestrasse 6 u Nowickiego".
Pozdrawiam
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL