Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 07 cze 2020, 10:20

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 516 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 kwi 2020, 15:35 
Offline

Dołączył(a): 15 sty 2020, 12:41
Posty: 22
Dziękuję Danko i Pawle.
Zdjęcia są ustawione w losowej kolejności (nie znam dat wykonania). Czy baretka to ta jakby tasiemka na 2 zdjęciu przy trzecim guziku?
Na zdjęciach jest mój dziadek, raczej nie ma mowy o pomyłce (kropki to nie moje dzieło). Całkiem możliwe, że ostatnie zdjęcie jest ze szpitala, wiem, że był 3 razy ranny. Tutaj zestawiłem twarze ze zbiorowych zdjęć i moim zdaniem jedynie 3 od lewej może budzić wątpliwości (też jest słabej jakości), dodatkowo dla porównania zdjęcie po ~50 latach.
Obrazek Obrazek
Mundury wiadomo pruskie, ale są różne.
1913 to przed wojną, dlaczego jest tam napis "Czy się jeszcze zobaczymy"? Tak jakby to było przed pójściem na wojnę. Dlaczego bluzy a nawet cała odzież są białe? Co to za napis po prawej (Poucole 100)? Po lewej chyba Nach der Heimat! - Do domu (wg google)! Ale nie wiem czy dobrze odczytałem.
Na 5. zdjęciu na klapie jest napis, którego nie potrafię odczytać, ale na dole jest jakby III/1887. Jeśli to rok, to na zdjęciu jest ktoś inny, bo bohater, o którego chodzi urodził się w 1890.

_________________
Paweł B.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2020, 16:09 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 lis 2016, 21:04
Posty: 540
"Dlaczego bluzy a nawet cała odzież są białe?" To jest odzież robocza.

_________________
--------------------------
Pozdrawiam, Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 kwi 2020, 19:18 
Offline

Dołączył(a): 22 mar 2014, 19:16
Posty: 281
Lokalizacja: Puszczykowo
pebro napisał(a):
1913 to przed wojną, dlaczego jest tam napis "Czy się jeszcze zobaczymy"? Tak jakby to było przed pójściem na wojnę.


Skoro 1913 to na pewno przed pójściem na wojnę :) ale to może być zdjęcie z zakończenia służby zasadniczej. Mój pradziadek odbywał taką właśnie w latach 1911-1913 i też kończąc nie myślał zapewne że rok później znów trafi do wojska (nie mówiąc już o wojnie). W czasie I WW walczył w zupełnie innej formacji niż ta w której odbywał służbę zasadniczą więc możliwe że już nikogo z tamtego pułku nie spotkał…

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

Poszukuję: Bartczak (Mchy, Sebastianowo, Nowe Miasto), Pietruszyński (Dąbrowa, Skórzewo), Filipiak (Śmiełów, Międzychód), Pawlak (Sierniki), Stachowiak (Kotusz, Karśnice, Wąbiewo), Dolata (Parzęczewo), Taciak (Sierniki), Nyczak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 kwi 2020, 07:31 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1590
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
Czy baretka to ta jakby tasiemka na 2 zdjęciu przy trzecim guziku?


Tak, to ta 'tasiemka'.
Jeszcze tytułem komentarza:
zdjęcie nr 1 to typowe zdjęcie rekruta świeżo powołanego do wojska wysyłane rodzinie. Mundur 'galowy', szablę dodał fotograf "dla szpanu". Często fotografowie dodawali rekrutom takie gadżety: szable, kordziki widziałem nawet fotkę z buławą :lol: :lol:
zdjęcie nr 2 pochodzi najprawdopodobniej z czasów I WŚ, dlaczego ? - jest baretka Krzyża Żelaznego a przyznawano go zwykłym żołnierzom tylko za bohaterstwo na polu walki
zdjęcia 3 i 4 to chyba okres szkolenia po wcieleniu do wojska, Twój Dziadek nie ma jeszcze Krzyża Żelaznego a rekruci - stopni wojskowych, dwóch ma jedynie sznury za dobre strzelanie
zdjęcia 5 i 6 to już wojna: są odznaczenia, mundury znoszone i zniszczone...

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Człek uczy się całe życie a i tak głupi odchodzi....
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 kwi 2020, 12:43 
Offline

Dołączył(a): 15 sty 2020, 12:41
Posty: 22
Dziękuję bardzo za odpowiedzi, rzuca to nieco więcej światła. Nie wiedziałem o tym odznaczeniu.

_________________
Paweł B.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 kwi 2020, 16:33 
Offline

Dołączył(a): 29 mar 2020, 16:39
Posty: 20
Camel napisał(a):
Jeśli dobrze widzę to Tomasz (żołnierz ze zdjęcia) posiada te same odznaki o których pisał w tym wątku tylko wyżej Pan Paweł :
Państwowa Odznaka Sportowa , 15 pułk ułanów Wielkopolskich
ale podkreślam to moja subiektywna ocena . :D


dziękuję za chęć pomocy ale odznaka nijak nie przypomina odznaki 15 pułku ułanów, skłaniam się bardziej do odznaki szkoły podchorążych rezerwy artylerii i zastanawia mnie nakładka na pagonach, co to mogłoby być?

_________________
pozdrawiam
Maciej Bernadek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 kwi 2020, 18:37 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1590
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
zastanawia mnie nakładka na pagonach, co to mogłoby być?

Numer jednostki, niestety dla mnie nie do odczytania

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Człek uczy się całe życie a i tak głupi odchodzi....
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 kwi 2020, 19:16 
Offline

Dołączył(a): 29 mar 2020, 16:39
Posty: 20
Paweł Wietrzykowski napisał(a):
Cytuj:
zastanawia mnie nakładka na pagonach, co to mogłoby być?

Numer jednostki, niestety dla mnie nie do odczytania


dotarłem do odręcznego życiorysu, nakładka na pagonach to 56 czyli 56 pułk piechoty

dzięki za starania
Maciej

_________________
pozdrawiam
Maciej Bernadek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 kwi 2020, 10:01 
Offline

Dołączył(a): 29 mar 2020, 16:39
Posty: 20
Bernadek napisał(a):
Witam
ktoś się orientuje jaki to mundur? wydaje się, że na lewym ramieniu jest naszywka "Poland" ale na drugim ramieniu ciężko ją dostrzec. czy po kroju można potwierdzić, że to PSZnZ?
https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/48d887feae122920
im więcej informacji tym lepiej
z góry dziekuje


ponawiam moja prośbę odnośnie weryfikacji czy to mundur PSZnZ

_________________
pozdrawiam
Maciej Bernadek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 kwi 2020, 16:50 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1590
Lokalizacja: Poznań
Dla mnie jedyny detal, który za tym przemawia - poza napisem 'POLAND' - to brytyjski pasek. Takich nie używano w Wojsku Polskim na wschodzie. Nie przysyłano ich też w ramach LL
Nie jest to też mundur z demobilu, jakie mozna było dostać z pomocy UNRRA. Takowe nie miały stopni na pagonach.

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Człek uczy się całe życie a i tak głupi odchodzi....
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 kwi 2020, 17:11 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 lis 2016, 21:04
Posty: 540
Mój tata, Szkocja. Dla porównania:
https://naforum.zapodaj.net/f0ad4a90b57a.jpg.html

_________________
--------------------------
Pozdrawiam, Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 kwi 2020, 07:18 
Offline

Dołączył(a): 01 lut 2019, 08:54
Posty: 7
Witam wszystkich,

https://zapodaj.net/79a2d38e9e159.jpg.html

prosze o pomoc…..udalo mi sie dotrzec do zdjec mojego dziadka w mundurze (zdjecie u dolu po lewej stronie, albo grupowe u gory) - Stefan Haupa, urodzony 16.12.1910 w Budziszewko, zmarl 16.04.1968 w Krakowie. Dziadek nigdy nie opowiadal o wojnie. Zostal ranny (nie wiemy gdzie) i przewieziony do Wojskowego Szpitala w Krakowie. Przypuszczalnie miedzy 1939 a 1940, poniewaz w szpitalu poznal moja babcie i w 1941 odbyl sie slub. Z opowiadan cioci dziadek bral udzial w jakiejs bitwie na wschodzie Polski (okolice Sandomierza/Tarnow?). Troche mi to nie pasuje, bo dlaczego zostal przetransportowany az do szpitala w Krakowie?
Na grupowym zdjeciu jest napisane "2 kompania szkolna 74.G.P.P 1933/34".

Po prawej stronie u dolu to brat mojego dziadka - Jan, urodzony w 1912, zmarl 15.03.1965 w Rumii.

Moze ktos ma jakas wskazowke/pomysl jak dotrzec do informacji w jakim pulku i w jakiej bitwie zostal ranny?

Z gory dziekuje za pomoc i poswiecony czas.

Pozdrawiam,

_________________
Z pozdrowieniami

Anna
----------------------------------------------------------
Szukam informacji o rodzinie Haupa - rejony Budziszewko, Niedźwiedziny, Rogoźno, Rejowiec, Zakrzewo, Mieścisko, Dąbrówka Kościelna, Skoki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 kwi 2020, 14:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1590
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
Moze ktos ma jakas wskazowke/pomysl jak dotrzec do informacji w jakim pulku i w jakiej bitwie zostal ranny?


Informację o jednostce masz wprost na fotografii: 77 Pułk Piechoty

"W czasie wojny obronnej 1939 wchodził w skład 19 Dywizji Piechoty walczącej w ramach Armii Prusy"

"Działania zbrojne w kampanii 1939
19 Dywizja Piechoty pod dowództwem generała Józefa Kwaciszewskiego wchodziła w skład północnego zgrupowania Armii „Prusy” generała Stefana Dęba-Biernackiego.

5 września osłaniała Piotrków Trybunalski przed wojskami niemieckiej 10 Armii. Jej 86 pułk piechoty odparł tego dnia pierwsze ataki niemieckiej 1 DPanc. Wieczorem uległ naporowi Niemców i wycofał się z Piotrkowa. 6 września dowódca dywizji wpadł w zasadzkę i dostał się do niewoli. Pod wieczór 7 września oddziały dywizji – podobnie jak 13 DP i 29 DP – rozproszyły się. Większość batalionów piechoty cofało się ku przeprawom na Wiśle, natomiast dowództwa pułków próbowały skupić wokół siebie rozproszone pododdziały koncentrując je w lesie brudzewickim. Większość batalionów, kierowanych przez płk. dypl. Pełczyńskiego, przeprawiło się przez Wisłę, na Lubelszczyznę, gdzie już od 8 września rozpoczęła się reorganizacja dywizji. Składała się ona z odtworzonych 77 pp, 86 pp, spieszonych artylerzystów i saperów. Z rozkazu generała Dęba-Biernackiego – do czasu zdobycia dział – związek taktyczny miał nosić miano brygady. 18 września dowództwo 19 Brygady objął płk dypl. Jan Korkozowicz. Brygada stała się ona częścią dywizji generała Wołkowickiego. 19 Brygada wzięła udział w bitwie pod Tomaszowem Lubelskim i skapitulowała 27 IX.

Rozproszone pułki walczyły na niemieckich tyłach. 77 pp (dwa baony z bronią ciężką) przeszedł przez Wisłę poddając się Niemcom 2 października wraz z grupą pułkownika Zieleniewskiego. Batalion zbiorczy 85 pp również przeprawił się przez Wisłę i zmierzał do Warszawy. 20 września został rozbity pod Falenicą. Najliczniejsze zgrupowanie powstało na bazie 86 pp oraz 19 pal (na jego czele stał dowódca 85 pp ppłk dypl. Jan Kruk-Śmigla). Zostało ono rozproszone w drugiej połowie września na zachód od Wisły.

Ośrodek Zapasowy dywizji stacjonował w Lidzie. 17 września, na wieść o agresji sowieckiej zdemobilizowano w Lidzie liczący 4,5 tys. ludzi pułk ppłk. Zygmunta Blumskiego z OZ 19 DP. Z części żołnierzy utworzono 150 osobową „kompanię szturmową”, która wyruszyła w kierunku Wilna. Następnie zmieniono jej kierunek marszu na Grodno. Kompania wzięła udział w obronie tego miasta, a następnie w działaniach nad granicą litewską.
"

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Człek uczy się całe życie a i tak głupi odchodzi....
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 kwi 2020, 15:30 
Offline

Dołączył(a): 22 mar 2014, 19:16
Posty: 281
Lokalizacja: Puszczykowo
Paweł Wietrzykowski napisał(a):
Cytuj:
Moze ktos ma jakas wskazowke/pomysl jak dotrzec do informacji w jakim pulku i w jakiej bitwie zostal ranny?


Informację o jednostce masz wprost na fotografii: 77 Pułk Piechoty


Na zdjęciu – jeśli mówimy o tym z dużą grupą żołnierzy – jest 74 Górnośląski Pułk Piechoty: https://pl.wikipedia.org/wiki/74_G%C3%B ... k_Piechoty, który w Kampanii Wrześniowej walczył razem z 7 Dywizją Piechoty w ramach Armii Kraków…

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

Poszukuję: Bartczak (Mchy, Sebastianowo, Nowe Miasto), Pietruszyński (Dąbrowa, Skórzewo), Filipiak (Śmiełów, Międzychód), Pawlak (Sierniki), Stachowiak (Kotusz, Karśnice, Wąbiewo), Dolata (Parzęczewo), Taciak (Sierniki), Nyczak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 kwi 2020, 16:05 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1590
Lokalizacja: Poznań
Grzegorzu, masz rację. Źle odczytałem cyfrę

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Człek uczy się całe życie a i tak głupi odchodzi....
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 kwi 2020, 18:04 
Offline

Dołączył(a): 01 lut 2019, 08:54
Posty: 7
Panie Grzegorzu, dziekuje bardzo za wskazowke. Nie bylam pewna czy to chodzi o Gornoslaski Pulk Piechory, ale z racji tego, ze walczyl z 7 Dywizja Piechoty w ramach Armii Krakow to ma sens dlaczego dziadek trafil do Wojskiego Szpitala w Krakowie.

Zabieram sie za dalsze szukanie.

Jeszcze raz bardzo dziekuje i pozdrawiam.

Anna

_________________
Z pozdrowieniami

Anna
----------------------------------------------------------
Szukam informacji o rodzinie Haupa - rejony Budziszewko, Niedźwiedziny, Rogoźno, Rejowiec, Zakrzewo, Mieścisko, Dąbrówka Kościelna, Skoki.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 516 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Grażyna Słupczyńska i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL